Kleur bekennen

Kleur doet veel meer dan je misschien zou denken. Het is een middel tot expressie, een manier om je stemming te uiten en te laten zien wie je bent. De kleuren van je kleding, je accessoires, je auto, je interieur en je make-up verraden je diepste emoties en je sterkste karaktertrekken. Én bepalen hoe je op een ander overkomt. Een kijkje in de wereld van kleur.

 

Van blauw word je rustig en van oranje vrolijk. Toeval? Zeker niet. Kleur is emotie. Zonder dat je het door hebt, roepen kleuren associaties op met ervaringen die diep zijn ingegraven in je geheugen. Zo wekt blauw onmiddellijk associaties met de zee en de lucht, en denk je bij oranje aan feestelijkheden, het koningshuis en sinaasappels.

Maar kleuren doen veel méér! Ze bepalen bijvoorbeeld ook voor een groot deel je sociale leven. Of anderen je aantrekkelijk, betrouwbaar of interessant vinden, wordt onder meer bepaald door de kleuren waarmee je je omringt. Daar kun je handig op inspelen als je solliciteert, op zoek bent naar een nieuwe partner of je bedrijfje in de markt wilt zetten.

Kleuren om klanten te winnen
Dat kleur invloed heeft op ons koopgedrag en vertrouwen én op onze eetlust, is iets waar bedrijven gretig gebruik van maken. Al is het alleen omdat maar liefst 60% van de keuzes van klanten wordt gemaakt op basis van de kleur van de verpakking of het product.
Is het je ooit opgevallen dat fastfoodketens vaak de kleuren rood en geel in hun huisstijl hebben? Niet voor niets: rood maakt hongerig en bij het zien van een rode kleur krijgen we een adrenalinestoot in ons bloed, waardoor de hartslag versnelt; we worden onrustig en krijgen zin in actie. Naast een hongerig gevoel zorgt de kleur rood ook voor een optische illusie: de kleur lijkt dichterbij dan je denkt end at komt goed uit voor de torenhoge reclamezuilen langs de snelweg. Geel trekt de aandacht, schijnt je stofwisseling een boost te geven en maakt je vrolijk en optimistisch. Een powerduo dus, dat ervoor zorgt dat jij haast vanzelf de afslag naar het fastfoodrestaurant neemt.

De kleur blauw is rustig en straalt betrouwbaarheid en veiligheid uit. Vandaar dat overheidsdiensten zoals De Rijksoverheid, de politie en de Belastingdienst deze kleur in hun logo voeren, net zoals vrijwel alle westerse luchtvaartmaatschappijen.

Het warme oranje staat voor vrolijkheid en enthousiasme. Het is dus een goede kleur om mensen te enthousiasmeren voor een bepaalde dienst of een bepaald product. Oranje geeft een vriendelijke, speelse en zelfverzekerde indruk.

Cultuurgebonden
Handig om te weten: in elke cultuur hebben kleuren weer een andere betekenis. ‘Kleurenblindheid’ in de marketing kan zo tot enorme blunders leiden. Neem frisdrankgigant Pepsi Cola, die de kleur van zijn verkoopautomaten van donkerblauw in lichtblauw vernderde. Even niet bij nagedacht dat lichtblauw in Zuidoost-Azië de kleur van de rouw is…

Ook voor jou geldt als je reist: kijk tevoren even of jouw favoriete kleur op je vakantiebestemming wel de betekenis hebt die jij hoopt. Want rood kan dan bij ons voor liefde en passie, in Zuid-Afrika is dit de kleur van de rouw, zoals geel dat bijvoorbeeld in Mexico is.

Kleur bekennen
Met behulp van kleuren kun je laten zien hoe het met je gaat. Je benadrukt je mindset en missie met kleuren die bij je passen. Dat heeft te maken met de kleur van je huid en je haar. Het is bewezen dat mensen met een warme ondertoon in hun huid meestal voor warme kleuren in hun kleding kiezen. En omgekeerd; wie een koele of lichtere huidskleur heeft, kiest vaak automatisch voor koelere kleuren.

Je lievelingskleur bepaalt ook meer dan je zou denken. Ben je dol op rood, dan houd je ervan om in de belangstelling te staan. Rood is namelijk de kleur die van alle kleuren de allermeeste aandacht trekt. Donald Trump draagt niet voor niets een rode stropdas. Wie graag voor zwart kiest omdat dat zo lekker makkelijk is, mooi afkleedt en altijd goed is, houdt eigenlijk zichzelf een beetje voor de gek. Want hoewel zwart ooit alleen voor de adel was voorbestemd en daardoor nog steeds als chique wordt beschouwd, ‘tekent’ de tint ook erg: ze maakt snel een oud en vermoeid. Zonde toch? Bevrijd jezelf deze lente van je eigen dogma’s, feel free en versterk je persoonlijkheid met kleur! Laat los wat anderen van je denken; opvallend is lekker toch?

Groen is de kleur van de lente, frisheid en jeugd, maar staat ook voor evenwichtigheid, netheid en nuchterheid. Geen wonder dat groen ook de kleur is van koningin Máxima! Ook horen hoop, rust, veiligheid (verkeerslicht!), vruchtbaarheid, vrede en loyaliteit bij groen. Je houdt niet van ruzies, wel van open- en evenwichtigheid. ‘Groene mensen’ zijn vaak creatief, dynamisch, opgewekt, vasthoudend en succesvol. Omdat groen voor rust staat, trek je makkelijk mensen aan!

Rood is een warme kleur en verwijst naar liefde en hartstocht. Maar rood is ook een signaalkleur; rood windt op en wekt onrust. Wie rood draagt, voelt zich krachtig en sterk en zegt letterlijk: kijk naar mij, ik heb iets te vertellen. Roodliefhebbers zijn vastberaden, grondig, strijdlustig, moedig, hebben ambitie, zijn vurig, direct, actief en dynamisch. Dus wil je je sterk voelen en in het middelpunt van de belangstelling staan? Dress in red! 

Paars is een bijzondere kleur. Lang was het ook de duurste – om een zakdoek purper te verven, werden 12.000 slakken geofferd! Alleen koningen droegen een purperen mantel, dat benadrukte hun allure. Paars staat dus voor waardigheid, ingetogenheid, kwaliteit, luxe. Maar het is ook de kleur van de magie. Gevoelige mensen dragen graag paars. Ze staan open voor nieuwe dingen en proberen ze graag uit. Daarnaast barsten purple people over het algemeen van de originele ideeën en weten ze voor alles een oplossing te bedenken. Geef je leven een nieuwe draai en draag eens wat vaker paars! 

Geel bevat het meeste licht van alle kleuren. Het staat voor licht, lucht, leven, vrijheid en nieuwsgierigheid. In het oude Egypte versierden vrouwen hun lichamen met gele oker. In China mochten alleen de leden van de keizerlijke familie de kleur geel dragen omdat zij gezien werden als afstammelingen van de zon. De kleur geel wordt in Azië beschouwd als een heilige kleur en is ook de spirituele kleur van het boeddhisme. Alleen in Mexico, Egypte en Jordanië is geel de kleur van de rouw.Anno 2019 is geel mateloos populair, ook in de mode. En terecht: geel kan reuze flatteren. Dus bevrijd jezelf van knellende gedachten en ga eens voor geel. Het toont aan dat je positief in het leven staat en vindingrijk bent. Je gaat er letterlijk van stralen. Go for it!

 

Oranje is niet voor niets de nationale feestkleur. ‘Oranje mensen’ zijn vaak heel extravert en gezellig. Je hoort vaak dat oranje niet veel mensen staat, maar probeer het toch eens! Oranje in je outfit laat zien dat je je goed voelt, dat je van het leven en de liefde houdt en er wat van wilt maken. Je wordt er instant vrolijk van en gaat stralen. Dat werkt aanstekelijk.

Blauw is cool! De kleur staat voor intelligentie en gekleed in blauw kom je positief, rustig en betrouwbaar over. Blauw straalt ook wilskracht uit, orde, onafhankelijkheid en betekent dat je doorzettingsvermogen hebt. Veilig is het ook, vooral donkerblauw. Ideaal om je gevoeligheid voor jezelf te houden, want blauwe mensen houden van zekerheid.

Wit. De kleur wit is de optelsom van alle kleuren samen. Wanneer licht volledig wordt teruggekaatst, zien wij dit als de kleur wit. Een white lady is netjes, betrouwbaar, bedachtzaam en precies. Wit is wereldwijd de kleur van onschuld en zuiverheid.


Tekst Elleke van Duin @mevrouwvandale Illustraties Pierre Rutz
Met medewerking van Gerline Hornsveld, kleurenpsycholoog (gerlinestyling.com)